петък, декември 6, 2019

Машина за корупция

Със слаба партийна система, много бизнес сдружения на опашката за общинските съвети и напълно неадекватен на ситуацията изборен закон, отиваме на местните избори, които залагат бомба, която може да взриви местната власт в следващия мандат.

Парламетарно представените политически партии поеха риск и приеха изборен закон, който въвежда две нови неща в изборите на местна власт. Първото е, че създава изборна бариера на местно ниво и по този начин ограничава евентуалното „разпръсване на гласове“. Второто е, че въвежда начин на гласуване, който не е проверен преди това в по-ограничена изборна ситуация (например частични местни избори) и заради технически трудности с начина на гласуване и изборната бюлетина вероятно ще произведе голямо количество невалидни гласове.

Новостите в изборния закон ще окрупнят малко групите в общинските съвети и ще отрежат най-малките местни политически играчи. Наличието на повече невалидни бюлетини пък ще доведе до нарастване на тежестта на гласа на хората, които са гласували спрямо изискванията на закона. С други думи образованите граждани ще имат повече тежест в изборите, отколкото тези със слаба грамотност.

Балон за корупция

Най-интересното нововъведение в изборния закон обаче е прекият избор на районните кметове в големите градове. От политическа гледна точка това не е лошо решение, защото хората в големи квартали в София, Пловдив, Варна и т.н. ще имат възможност да изберат сами, кой да управлява района им.

В същото време участието на кандидатите за районни кметове в изборите не е обезпечен политически от основните партии. Те не предвиждат финанси за техните кампании, а ги оставят сами да търсят средства. Намирането например на 50 хиляди лева за изборна кампания от кандидат за районен кмет означава поемане на поне един или два конкретни ангажимента към някого, който ще плати кампанията на кандидата. Което означава, че избраният кмет трябва да връща услуги когато влезе в общинската администрация. Това вече е равно на корупция.

За създаването на условия за бъдеща корупция основна вина имат тези партии, които първо създадоха пряк избор на районни кметове, а послед абдикираха от финансирането на кампаниите на кандидатите си.

Бизнес партиите – повече корупция или криза в политиката?

Бизнесът отказва да легитимира основните партии като партньор, с който да води разговор. У нас няма закон за лобизма, който да регламентира отношенията между бизнес и политическата власт. В същото време бизнес организациите масово нямат доверие на местната власт – основно заради изключително корумпирания модел на работа на местната власт, където основната дейност на общинските съветници и администрацията е да предлага корупция на обществото. Това става чрез замени на имоти и чрез разрешителни режими за редица дейности, за които решенията се взимат от кмета и общинския съвет.

Разбира се има и друга причина за масовото навлизане на бизнес партии в политиката. Това е желанието им да имат пряк контрол до решенията за усвояване на средства, които трябва да дойдат в местната власт по европейски програми.

Казано на друг език – това е „стремеж към корупция“, защото целта е дадена организация да може да взима решения за разпределянето на публични средства.

Като цяло обаче наличието на все повече и повече „бизнес партии“ означава само едно – все повече работодатели у нас не вярват на настоящото статукво в политическата система и се опитват да го променят. Това е тенденция още от преди местните избори през 2003 г., която създава нестабилност в управлението. Тя ще ограничи присъствието на основните политически партии в общините и ще промени модела на отношения между правителството и местната власт. Има сериозен шанс това да е за добро, защото министрите ще гледат на кметовете все по-малко като на възможни политически опоненти и все повече като на представители на местната власт.

Това е положителна тенденция, която обаче не означава, че корупционните практики в местната власт ще намалеят. Напротив, напълно възможно е те да се увеличат, а корупцията да придобие административен характер и да се генерира предимно от наличието на европейски фондове за разпределяне.

Подобни публикации

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече