сряда, октомври 16, 2019

Милко Георгиев: Трите стълба на храненето са мазно месо, яйца и зряло сирене

Милко е човек, който знае какво иска и как да го постигне. Когато говориш с него се убеждаваш, че определено е наясно с думите си и няма да ти каже нещо, ако изпитва съмнение в него. Направи ми огромно впечатление и няколко дни говорих за Милко, макар че не сме разговаряли дълго. В разговорите си с него останах убедена, и без съмнения, защо и как е постигнал успеха си, макар и да не ми е казвал. Той просто не е имал друг шанс, наистина – защото всяко нещо, което казва има смисъл, има заряд и означава нещо. Не мога да си го представя в друга светлина, освен успешен. Но стига за него. Защо той присъства в нашата рубрика Хранене – защото е един от първите в България, който спазва Високомазнинна – нисковъглехидратна (ВМ-НВХ) диета (ако може да се нарече диета). Да си призная, до скоро за мен Милко беше някакъв образ, който е като химера – често се появяваше името му в разговорите за ВМ-НВХ и реших, че е крайно време да го открия и да разбера кой е той! Така че, ето го – Милко!

Твоето име се споменава почти винаги, когато се говори за нисковъглехидратно-високомазнинно хранене. Представи ни се. Какво е общото ти с този режим?
През 2002 година търсех режим на хранене, с който да поддържам и подобря здравето си и с който да кача активно тегло (мускули и органи). Занимавам се със спорт от 6-годишен и също така винаги съм имал отношение към здравето. Когато прочетох обосновката на това какво представлява високомазнинно и ниско въглехидратно хранене (ВМ-НВХ) веднага знаех, че това е начинът. След първите 6 месеца видях колко много енергия имам докато спортувам и след година подкожните ми мазнини вече бяха 4%, което е брутално ниско за човек, който никога не е посягал към стимуланти/химия.

Тогава имах кариера в интернет ИТ и започнах да споделям знанието и опита си. Постоянно четях и прилагах. Онлайн форумите бяха много силни в тези години и аз стартирах мой собствен. Започнах и бизнес с тренировки с личен треньор. Всичко това беше много непопулярно тогава, а мазнините бяха твърдо табу.

Следваха много резултати на хора, интервюта по телевизия, вестници, списание, радио. Така започнах да ставам популярен преди 15 години.

В момента си в Китай, където работиш като кондиционен треньор на национален отбор, как се хранят китайците? Толкова ли ориз ядат, колкото си мислим? 🙂
Да, от края на 2018 съм кондиционен треньор на китайския национален отбор по плажен волейбол.

Китайците са преживели много етапи на глад, като последният е приключил преди 50 години. Затова в традицията им има много ястия с ориз и тесто. Но в същото време те ядат всички възможни животни – от буболечки, през морски мекотели, плъхове, до свинско, телешко, агнешко и всякакви риби, октоподи, раци. Всичко. Това показва, че те ценят много високо животинския протеин, щом се хранят и с бръмбари и ларви, когато са на зор. Днес в Китай има достъп до месо и морски храни и те са основната храна.

Не ми се иска да влизаме в клишета. Всички знаем, че принципите на режима са свързани с намален прием на въглехидрати, но все пак да ги повторим. Колко въглехидрати, мазнини и протеини трябва да ядем и как да определим какво количество е нужно точно на нас?
Опитът ми с мен, с треньорите, обучени от мен, и хиляди хора, които са минали през SPIDER SPORT за 16 години, доведе до моята дефиниция на ВМ-НВХ, която е калориите от мазнини 60%, протеини 25% и въглехидрати 15%. Напредналите и тези, които имат воля за промяна от самото начало съветвам да са на съотношение М-60/П-30/В-10.

Привържениците на модерното КЕТО допускат грешка като вдигат мазнините прекалено до 75% и в същото време свалят въглехидратите на 5%. По този начин оставят тялото без протеини за градивни цели. От 25% протеини около 10 пункта отиват за глюконеогенеза, с която тялото си произвежда необходимите му въглехидрати. И така за градеж остават протеини равни 15% от калориите, което при 2000 ккал е 75 гр. Тези 75 гр протеин са недостъпни за здравето, а още по-малко за поддържане на активен живот.

Личните калории най-добре се откриват като човек замери текущите си калории и ги намали или увеличи с 10% в зависимост от целта му – да сваля или да качва тегло. След две седмици проверява личното си тегло и ако няма резултат променя калориите отново с 10%. Играта с калориите е добре да е без резки движения.

Дай ни примерно дневно меню (като за начинаещи), което да внесе малко яснота върху процентите?
Трите стълба на храненето са мазно месо, яйца, зряло сирене. Всеки един от тях отговаря на съотношение около М-65/П-35/В-0. С добавяне на зеленчуци към тях и нещо сладко за десерт – всичко си идва на мястото.

За пример ще взема жена, която има 20% мазнини в тялото си, което е често срещано. Общото тегло на кантар е 60 кг и следователно има активно тегло 48 кг. Физическата активност е средна. За да сваля тази жена трябва да започне с 1200 ккал на ден.

Закуска: 3 яйца, краставица, чай/кафе = 270 ккал
Обяд: 150 гр свинска пържола, зелена салата = 460 ккал
Десерт: 35 гр шоколад = 190 ккал
Вечеря: 50 гр филе от риба тон, зелена салата, една лъжица зехтин, лимон = 280 ккал

Каква е причината някои хора да не свалят килограми, въпреки че спазват стриктно режима и как да променят това?
Ако спазват стриктно:

Да намалят калориите с 10%

Може режимът да има някаква грешка

Може да бъркат при отчитане на храните като съотношение М/П/В и общи калории.

Доста често хората лъжат дори себе си, че са стриктни, а всъщност ядат много, хапват сладко и прочие. Звучи шантаво, но е факт, свързан с човешката психика. Лична отговорност е да си честен.

Много хора смятат, че не бива да следват цял живот определен режим на хранене. Можем ли да се спазва завинаги ВМ-НВХ и изтощава ли организма?
ВМ-НВХ е най-добрият вариант за хранене, като съотношение на хранителните елементи. Следва храните, които се използват за изграждане на храненето да дават всичко необходимо на тялото. Вкратце тези храни са яйца, месо, черен дроб, костни бульони. Оттук списъкът може да нараства със сърца, мозък, мазни риби и прочие.

Разбира се в квотата от въглехидрати всеки може да сложи любимите си сладки неща.

Ако имаме ВМ-НВХ и пълноценен набор от храни, то това е най-добрият начин за хранене за цял живот. Аз се храня така вече 17 години.

Какви са нуждите на човек от въглехидрати и фибри?
Нуждата от въглехидрати в храната е нула. Във всяка биохимия пише, че те НЕ са есенциални, тоест тялото може да си ги произведе без проблем.

Фибрите са въглехидрати, които тялото на човека няма способност да усвоява. Водно-неразтворимите фибри са вредни за червата, защото те са твърди и сухи и ги увреждат. Това са люспите на зърното и прочие. Водно-разтворимите в зеленчуците и плодовете са меки и допустими в малките количества, съобразени с квотата за въглехидрати.

Какво мислиш за кетозата? Това ли е начинът да се свалят килограми и може ли да сме в кетоза цял живот?
Полезното на НВ е кетогенността – производството на кетони.

Кетозата е излишно пресилване на кетогенността.

Килограми се свалят от отрицателен калориен баланс, особено в комбинация с НВ.

Кетозата има ползи при третиране на заболявания, например на мозъка. За здравият човек е излишна.

Дай да внесем малко яснота – колко често трябва да ядем, ако искаме да сваляме килограми – колкото се може по-рядко, или както ни съветваха години наред, често, но по малко? Според някои твърдения е добре да ядем възможно най-рядко, за да контролираме нивата на инсулин…
Както стана вече дума, свалянето е чрез отрицателен калориен баланс. Много по-важно е да даваме ценна храна, особено при недостиг на калории. Също така, да дадем възможност на тялото да усвои тази храна. Протеините прекарват в стомаха от 4 до 8 часа в стомаха. Това зависи от количеството храна и от здравето на храносмилателната система. Ако междувременно постъпи нова храна, тя ще попадне в червата без да е готова за пълноценно усвояване и ще стигне в дебелото черво, където ще загние от живеещите там бактерии. Следват дискомфорт и болести. Затова е важно да има поне 5 часа между всеки две хранения. Тоест храненията на ден е добре да са от 2 или 3. Единствено хората без жлъчка може да се хранят 4 пъти, ако е налице проблем да усвояват големите количества мазнини.

Ниските нива на В са достатъчно условие за нисък инсулин в кръвта.

Много съвети има за периодично гладуване (фастинг) при НВ-ВМХ. Какво е твоето мнение, нужно ли е да гладуваме, за да сваляме килограми?
За мен умишленият фастинг е като кетозата – излишен е. Вече казахме, че може да се храним и два пъти на ден. Това означава повече храна във всяко едно от храненията и повече време нужно за усвояване. Ако човек, поради ритъм на живот, реши да обядва обилно в 13ч и да вечеря обилно в 21ч, то остават 16 часа без консумиране на храна. Ето ви модерният фастинг без дори да си фен на някой инстаграм герой.

Как се отразява на тялото приема на нережимна храна, след като дългогодишно сме спазвали ВМ-НВХ? И всъщност, след като постигнем целите си, можем ли да хапваме торта например?
Всичко е въпрос на пропорция. Торта може да се яде винаги, но в рамките на въглехидратната квота.

Ако в един ден се случи нещо екстремно, свързано с въглехидрати, то следващите дни трябва да го компенсират със своята стриктност. Дори няколко дни с въглехидратно прекаляване нямат значение за дългосрочното, правилно хранене. След като човек постигне желано ниво на телесни мазнини и общо тегло, то може да бъде една идея по-сладкострастен. Мислете за всичко това като нещо завинаги. Кратките периоди са маловажни сравнени с дългите. Затова тези, които пазят режим две седмици и след това два месеца се хранят зле – няма как да са успешни.

Често срещана трудност за спазване на даден режим е семейството. В много случаи точно най-близките ни спъват. Как твоето семейство прие начина ти на хранене и срещаше ли трудности в началото?

Аз бях зрял и независим, когато започнах да се храня ВМ-НВХ. Подобен въпрос при мен нямаше. По-скоро срещам проблеми да подтикна някои от близките си да започнат да се хранят по-здравословно.

Със сигурност съм пропуснала нещо полезно да те попитам. Какво би искал да допълниш за нашите читатели?
Ако ви е трудно да направите голяма промяна от раз, то направете я постепенно. Ден след ден изключвайте вредни храни и включвайте полезни. Избягвайте да се пресилвате, елиминирайте чувството за вина.

Спрете да се оправдавате, че ви е трудно да следвате хранителен режим, защото до работата ви нямало магазин и тн. В момента аз спазвам хранителния си режим, докато съм на ново място всеки 10 дни. Китай, Малайзия, Тайланд, САЩ, Европа, Япония, Русия. Само Китай е като 20 различни държави. Който търси – намира.

Смело консумирайте сол и яйца. Солта помага на клетките ви да се хранят и поят. Яйцата ви дават почти всички необходими вещества.

Източник: Framar.bg

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече