неделя, ноември 22, 2020

Около 80 000 пътни произшествия стават годишно в България

6682 души са загинали в катастрофи през последните шест години в България, а ранените са 62 221 души. През втората половина на тази година броят на катастрофите е намалял, но жертвите са на нивото от 2006 г. Докато в Европейския съюз броят на жертвите от катастрофи намалява, у нас той непрекъснато расте.

Около 80 000 пътни произшествия стават годишно в България. Над 1000 души загиват годишно, а ранените са повече от 10 000. Това сочат данните от изследване на датска консултантска фирма и представители на Световната банка, поръчано от Министерство на транспорта.

За шест години (в периода 2000-2006 г.) са загинали 6682 души, а са ранени 62 221 души, сочат данни от изследването. Като цяло загиналите у нас са повече от тези в Европейския съюз. Докато в ЕС броят на жертвите от катастрофи намалява с 20% годишно, у нас той непрекъснато расте.

Проучването показва, че основна причина за катастрофите е пътната инфраструктура и високата скорост. Проблемни са също и контролът, както и обучението на шофьорите, които нямат добро поведение на пътя. Друг проблем остава видимостта на пътя и пътната маркировка, която понякога не позволява на шофьорите да вземат правилното решение достатъчно бързо.

Най-сериозните катастрофи стават в извънградски условия, концентрацията им е основно по магистралите и пътищата от висок клас, защото там има по-голям поток на движение и по-висока скорост.

Катастрофи стават и в населените места заради липсата на съоръжения за пешеходци и проблеми с регулирането на движението. Най-чести причини за тежките катастрофи са високата скорост, употребата на алкохол и шофирането на млади и неопитни водачи.

Друг основен проблем за високия брой на пътнотранспортни произшествия е неизползването на предпазни колани – около 250 души загиват годишно, защото не са поставили предпазния си колан. Според проучването – 90 % от децата, пострадали или загинали при катастрофи, не са били с предпазни колани или поставени в специални детски столчета.

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев подчерта, че пътната безопасност е един от приоритетите на българското правителство. Според него това обаче не е единствено национален проблем, но е и световен. Министърът каза, че има национален план за подобряване на пътната безопасност. Предприети са и конкретни законодателни промени. Събираемостта на глобите в последната година се е увеличила до 88% при средна събираемост от 6% за миналите години.

Петър Мутафчиев коментира, че колкото и да са техническите прегледи през годината най-важно е да има отговорност от страна на притежателите на автомобилите за техническото състояние на возилата.

В момента се работи и по промяна начина на изпитване на шофьорите. След като влезе промяната, според която изпитът ще се извършва от външни организации, ще има възможност част от специалистите, които досега са изпитвали, да бъдат пренасочени към контролните звена и така да се повиши контролът по пътищата без да се наложи увеличаване на служителите. При въвеждането на промяната ще има около 6 месеца буферен период.

Подобни публикации

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече