събота, октомври 23, 2021

Играчките в рекламите на заведенията за бързо хранене подтикват децата към вредни хранителни навици

Ново изследване на учени от медицинското училище „Geisel“ в Дартмут, което бе публикувано тези дни в педиатричното списание „Pediatrics“, сочи, че в телевизионните реклами за бързо хранене за деца се използват и предлагат твърде много награди и играчки, което вреди на тяхното здраве. Екипът проучва детски реклами на 11 ресторанта, които предлагат бързи храни. От всички обаче най-силно се откроява веригата „McDonald’s“, която запълва почти цялото ефирно време и съответно присъства най-често в статистиката.

Телевизионните реклами за бързо хранене акцентират върху играчките, не върху храната
Резултатите разкриват, че много често телевизионните реклами обръщат твърде голямо внимание на поощрения като например играчки или игри, свързани с основния продукт, който се продава – бързата храна. Подобни маркетингови стратегии нарушават вече създадените правила в сферата. Една от целите им е да гарантират, че предлаганите играчки не подвеждат малките деца, които разбираемо все още нямат нужните когнитивни способности да разберат идеята зад рекламата.

Порочната практика е в ущърб на усилията, които повечето страни полагат, за да се справят със затлъстяването сред малките. Според стари проучвания затлъстяването при децата е често срещан проблем. Близо 26% от тези на възраст между 2 и 5 години са с наднормено тегло или затлъстяване, което може да застраши сериозно здравето им на по-късен етап. Вредните бързи храни продължават да се предлагат по все по-атрактивен и натрапчив начин, а това води до честата им консумация. Около 1/3 от американчетата консумират бързи храни всеки ден.

Един от авторите на изследването Дженифър Емънд, асистент по биомедицински данни и педиатрия към медицинското училище „Geisel“, допълва: „Преди проследявахме негативните ефекти, които маркетингът на детски храни има върху начина на хранене, поведението, навиците и дори теглото, но сега за първи път обръщаме внимание на това дали самите компании производители следват собствените си политики с оглед съдържанието, което представят на децата по телевизионните канали.“

Екипът от Дартмут анализира телевизионните реклами за бързи храни за деца, които се излъчват по четири популярни детски канала – Disney XD, Nickelodeon, Nicktoons и Cartoon Network, за периода 01.02.2019 г. – 31.01.2020 г.

Експертите изчисляват процента аудио съдържание (броя думи) и виртуалното представяне в ефир (брой секунди), в които се предлагат награди под формата на играчки или игри. Те също така измерват колко големи са техните изображения на самия екран.

Обхванатият период включва 142 часа общо ефирно време, повече от 20 000 детски реклами на 11 ресторанта за бързо хранене, излъчвани по 4 детски телевизионни канала.

99,8% от рекламното време е заето от „McDonald’s“
От 28-те уникални реклами, насочени към детската аудитория, 27 представят менютата „McDonald’s Happy Meals“, които заемат и почти цялото ефирно време за такива реклами, или 99,8%. Средно думите в тях, които засягат предлаганите награди са 53%, докато за описанието на самата храна се използват 16% от цялото аудио съдържание. Съотношението между визуалното представяне на играчки и храна отново е в полза на първите – 59,2% срещу 54,3%.

Препоръките, изготвени от Комисията по детски реклами, са пределно ясни. Подаръци като играчки и игри по време на реклами за бързи храни, насочени към деца, трябва да са на втори план, без да заемат централно място в тях, за да се избегне вредно въздействие и повлияване на избора.

Емънд признава: „Направи ми впечатление как компаниите, които сами са се подписали под препоръките, не се придържат към тях. Те трябва да обяснят защо се случва това и да поемат своята отговорност. Вероятно е необходимо да се следят по-отблизо детски реклами за бързо хранене, а защо не и да се създаде независима комисия, която да се занимава с този така сериозен въпрос, касаещ детското здраве.“ 

Източник: Framar.bg

Подобни публикации

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече