петък, септември 25, 2020

7 сигурни сигнала, че имаш нужда от ДИГИТАЛЕН ДЕТОКС (и как да се справиш)

„Дигиталният детокс“ накратко представлява пълно или частично въздържане от употреба на цифрови устройства за определен период от време или със специфични ограничения. Целта е подобряване на концентрацията и възвръщането на желанието и способността да се съсредоточаваме върху реалните социални взаимодействия. 

В началото е възможно да се почувствате раздразнени и отегчени. Необходимо е да не спирате да си напомняте, че това е трудно, но пречистващо преживяване, чието удовлетворение ще усетите след време. 

Според редица проучвания е препоръчително да прекарваме в социалните мрежи не повече от половин час на ден. Разбира се, не е необходимо да се ограничавате до такава степен още в началото. Ръководете се от желанието си да се погрижите за физическото и менталното си здраве.

Вижте кои са сигурните сигнали, че сте развили зависимост към социалните мрежи: 

1. Обхваща ви силна паника, когато не можете да откриете телефона си. 

2. Изпитвате необходимост да проверявате смартфона си през няколко минути.

3. Чувствате се ядосани, натъжени или уморени, след като сте прекарали известно време в социалните мрежи. 

4. Страхувате се, че ще пропуснете нещо важно, ако не сте проверявали устройството си скоро. 

5. Случвало се е да будувате до късно или да закъснеете сутрин за работа, защото сте прекарали твърде много време в интернет.

6. Отдавате голямо значение на харесванията, коментарите и споделянията на вашите постове.

7. Имате проблем с концентрацията, когато телефонът ви е наблизо.

Ако откривате себе си в по-голямата част от тях, значи е време пристъпите към дигиталния детокс.

Някои от вас може би мислят, че това включва пълно въздържание и отказ от използването на всякакви цифрови устройства. Съвсем не. Наясно сме, че съвременните технологии са важна част от нашето ежедневие.

Има начини да се погрижим за здравето си, без да прибягваме до крайности. Ето как:

 Дигитално гладуване – да се откажете напълно от използването на всякакви цифрови устройства за определено време.

– Дигитален детокс с „cheat hour“ – изберете един час от денонощието, в което може да се отдадете на социалните мрежи. Друг вариант е да изберете един ден от седмицата, в който да се освободите напълно от използването на всякакви цифрови устройства. 

– Специфичен детокс – въздържане от използването на едно конкретно приложение или сайт за неопределен период от време.

Уведомете близките си за положителните промени, които искате да внесете в живота си. Помолете ги за подкрепа. Поканете ги на разходка, яжте навън, водете си дневник.

Ако работата на компютъра е свързана с вашата професия и няма как да се освободите от дитигалните си зависимости за повече от денонощие, насочете се към т.нар. „дигитален детокс с „cheat hour“ или „специфичен детокс“. Изберете си времеви прозорец например след края на работния ден или един ден през уикенда. 

Поставете граници. Ако искате се слушате музика по време на тренировка, включете самолетния режим на телефона. Така няма да се разконцентрирате заради потенциални известия и телефонни обаждания. 

Създайте правила, които да прилагате ежедневено. Например да не поглеждате телефона си, докато се храните и докато прекарвате време с близките си хора. 

Органичете т.нар. „push notification“ – съобщения за ново харесване или известие, което изниква на заключен екран. 

Според проучвания продължителното вторачване в екрана на смартфона или компютъра води до непълноценен сън и хронично чувство за преумора през деня. Вместо да проверявате какво се случва в социалните мрежи преди заспиване, прочетете книга или списание.  

Източник: Edna.bg

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече