събота, април 17, 2021

За технически паспорт на имот ще се „бръкнем“ с между 2,5 лв. и 5 лв. на квадрат

До края на 2022 г. сградите в страната трябва да имат изготвени технически паспорти. След изтичането на този срок, ако дадена сграда няма изготвен такъв паспорт, кметът на общината ще възложи изготвянето му, а собствениците ще трябва да заплатят процедурата. Това ще става по два начина – за направения разход ще се изготви изпълнителен лист за събиране на вземането или с доброволно споразумяване със собствениците на сградите. Това стана ясно от медийно изказване на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев.

След като това ново задължение бе оповестено „изникна“ въпросът, колко пари ще струва на собствениците да бъдат „изрядни“ граждани и да не попаднат в ръцете на частните съдебни изпълнители. Проверка на Dir.bg в интеренет показа, че има богато разнообразие от консултантски фирми, които предоставят тази услуга.

Цената варира в зависимост от сложността на обекта, от неговата квадратура и от наличната му техническа документация между 2,50 и 5 лева на квадратен метър (без ДДС).

Услугата влючва обследване и доклад по всички части на проекта и изготвяне на сертификат за енергийна ефективност на сградите, който е задължителна част от паспортите.

Техническият паспорт обаче е документ, който не може да се изготвя за отделни апартаменти или входове от сгради. Той се изготвя за цялата сграда. Това означава, че етажната собственост се явява възложител при изготвянето на технически паспорт, съответно тя е тази, която трябва да осигури заплащането му.

Глобата за неиздаден технически паспорт на сграда в законовия срок е 300 лева, а задължението паспорт да бъде съставен остава.

Какво представлява техническият паспорт?

Това е документ на хартиен и електронен носител, в който са описани всички специфични характеристики на сградата: архитектурни решения, изолации, конструктивна система, всичките й инсталации, в т.ч. електрическа, мълниезащитна, водопроводна, канализационна, отоплителна, вентилационна, климатична, противопожарната и други, в зависимост от наличието им в сградата. Съществена част от техническия паспорт представлява и раздела за енергийната ефективност и енергийния сертификат на сградата.

Паспортът има регистрационен номер. За сградите и самостоятелните обекти в сгради при наличие на одобрена кадастрална карта номерът съвпада с идентификатора на недвижимите имоти от кадастъра. Така по него ще може да бъде направена справка след въвеждане на единната информационна система за обекта. Тази информация ще бъде платена за службите извън кадастъра и достъпна за нотариусите и банковите служители при предоставяне на кредит, например.

Какви документи са необходими за съставяне на Технически паспорт на съществуваща сграда?

Проектна документация на сградата;
Разрешение за строеж;
Акт обр.15;
Удостоверение от кадастъра;
Разрешение за ползване;
Документи за собственост – нотариален акт и актуална скица;
Документи на собственика на обекта /удостоверение от Агенция по вписванията, ако собственика е юридическо лице/;
Документи за промени след разрешение за ползване;
Фактури за последните 3 години за електро потребление, студена и топла вода, ТЕЦ и газоснабдяване;
Сертификати от акредитиран орган за контрол за електроконтролни измервания: импеданс и мълниезащита на сградата.

Паспортът е готов- какво следва?

В срок от три месеца след издаването на техническия паспорт, общото събрание на собствениците или на сдружението трябва да приеме решение за изпълнението на предписаните мерки и указания. С тях се определя и размерът на необходимите средства, разпределението им между собствениците и срокът за събирането им.

След това в техническия паспорт трябва да се отразяват всички промени в характеристиките на сградата, настъпили при надстрояване, пристрояване, възстановяване, обновяване, реконструкция или ремонт.

Източник: Cross.bg

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече