събота, ноември 28, 2020

Защо „Козият рог“ не получава „Оскар“ и още любопитни факти за филма

„Козият рог“, режисьор на който е Методи Андонов, постига рекорд – само за 20 дни той е гледан от над 1 млн. български зрители. Това, разбира се, носи огромни печалби, но не и на хората, които стоят зад създаването му.

Според режисьора законът само за един ден е бил изменен така че да не се изплатят огромните хонорари, които тези хора е трябвало да вземат.

Това е единственият български филм, който влиза в топ 5 за селекцията от номинирани чуждестранни филми до този момент, които се борят за „Оскар“. Но за да участва в състезанието, се е изисквало копие от филма. В крайна сметка е изпратено технически негодно копие. Причината защо това се е случило и до днес не е ясна. Факт обаче е, че филмът не продължава в надпреварата.

Срещу показването на “Козият рог” на международния фестивал в Кан скача Турция. Южните ни съседи разчитат във филма силна антитурска насоченост и използват цялото си влияние в мюсюлманския свят, за да го спрат.

Въпреки това филмът е купен от 62 държави. „Козият рог“ е един от най-награждаваните български филми на други международни филмови фестивали: в Карлови вари, Чикаго, Сантарен, Португалия и др. Актрисата Катя Паскалева става носител на наградата „Фемина“ – за най-добра женска роля на кинофестивал в Брюксел. Самият режисьор – Методи Андонов е отличен за филма си посмъртно с Димитровска награда.

Как се стига до „Козият рог“?

Филмът е направен след дълга история между режисьора Методи Андонов и автора Николай Хайтов. Всъщност, първоначално разговорът се водел за екранизация на „Мъжки времена“. Една вечер Методи Андонов му се обадил и му казал, че „окончателно се е убедил, че истинският сюжет за голям игрален филм е… „Козият рог“.  Андонов успял да убеди Хайтов и започват работа по „Козият рог“.

Снимките на филма дори са спрени защото двамата се скарват.  Хайтов ще каже: „За първи път имах работа с такъв режисьор. Той буквално разнищваше драмата до „молекулата“. Хванах се за главата като видях съкращенията и дописаните сцени в режисьорската му книга“. И Художественият съвет се „хваща за главата“. Критикуват режисьора, че твърде много се е отклонил от литературния сценарий. В крайна сметка режисьорската книга е върната за „доработка“, а Андонов заявява, че се отказва от снимането на филма. За една седмица! – Толкова трае сърдитнята му. След което една вечер се обажда на Хайтов и му казва, че „възстановява отрязаните от сценария части и че иска двамата да „тръгнат из Родопите“.

Трудно избират и главна актриса.

Методи Андонов отхвърля 9 кандидатки за ролята на Мария, докато една вечер от раз се спира на Катя Паскалева, след като я гледа в постановка на Пазарджишкия театър.

За ролята на Караиван Хайтов предлага Апостол Карамитев, а Методи Андонов настоява за Антон Горчев.

„Тук Методи се оказа прав!“, признава по-късно самият Хайтов, като отбелязва, че Апостол Карамитев е твърде „интелектуален“ и не би стоял така „първично внушителен на екрана“, като Горчев.

В ролята на малката Мария режисьорът снима втората си дъщеря Невена, която тогава е едва 6-годишна. Той иска от нея не да играе дете, а просто да се държи нормално и естествено.

Невена и днес има не само ярки спомени от приключението, но пази в съзнанието си дори миризмите на дрехите, които носят актьорите. Тези дрехи събират от селата около Рилския манастир, не са шити специално.

Заснет с рекордно нисък бюджет

“Козият рог” е заснет за около месец и само за 156 хиляди лева – уникално малка сума дори за онези времена. Почти всички снимки са правени в метоха до Рилския манастир и кошарите около него.

Тодор Колев не е в надписите на филма

Тодор Колев играе един от насилниците във филма. Не се чудете обаче, че в надписите няма да видите актьор с това име. По идея на Методи Андонов той е изписан като Тодор Адамов – по прякора си Адама, с който бил известен като младеж в Шумен.

С Тодор Колев са заснети и кадри, които не влизат във филма. Всъщност неговият герой не насилва Мария, защото тя вече е мъртва. И заради това не го застига съдбата на останалите, прободени с козия рог. А на финала, когато полуделият от мъка Караиван (Антон Горчев) пали къщата на овчаря, героят на Тодор Колев идва на кон, спира отстрани и наблюдава пожара. Методи Андонов искал той да гледа леко усмихнат като Джокондата. При монтажа обаче режисьорът усеща внушението, че гологлавият турчин излиза победител в тази история за насилие и отмъщение, и кадрите отпадат.

При снимането на един от епизодите камъни едва не убиват Тодор Колев.

Това е, когато Караиван пуска по стръмното към турската потеря предварително струпаните от него камъни. Потерята язди по тесен път, от едната му страна е баир, от другата – суха река с камъни. А камъните за филма са уж бутафорни, ама не съвсем. Художникът Константин Джидров ги е направил от тънки каменни плочи, с които в тоя край покриват къщите, а между тях е залепил стиропор.

След няколко дубъла бутафорните къмъни се разпадат и Методи Андонов нарежда в следващия дубъл да пуснат истински. Но не предупреждават Тодор и каскадьорите, които играят турци.

След една-две репетиции конете се наплашват и когато започват истинските снимки, не изчакват сигнала на режисьора към конниците за тръгване, а внезапно хукват сами. Така камъните профучават след потерята.

Историята за един фикус

От снимките на „Козият рог“ е следният случай. Директорът на продукцията носи на шефа на кинематографията Павел Писарев сметка от ресторант, примерно за около 200 лв., и казва, че не може да я плати. Писарев поглежда сметката и вижда, че наред с храната и напитките е записан и един фикус.

Оказва се, че артистичната компания в един момент се хваща на бас: сметката ще плати този, които не яде от фикуса. Всички ядат, макар че той горчи, та се не трае. И накрая няма кой да плати.

Източник: Flashnews.bg

Подобни публикации

Коментарите са затворени.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече